Czym zabezpieczyć lakier samochodu?
Wosk, powłoka ceramiczna, może folia PPF?
Dostępnych na rynku preparatów, środków i substancji nazywanych „woskami do lakieru” – są setki.
Który z nich zatem wybrać, aby cieszyć się pięknym lakierem, efektem odpychania wody oraz długim czasem zabezpieczenia?
Lakier nowego auta, niestety może być „nowy” – tylko chwilę. Nieumiejętna pielęgnacja – np. mycie na myjni automatycznej sprawia, że mikro rysy mogą być widoczne już po pierwszym myciu.
Obecnie lakiery na samochodach bez względu na kolor i markę są lakierami ekologicznymi, wodnymi o niskiej twardości oscylującej w okolicy 3H w skali twardości. Jest to podyktowane wymogami Uni Europejskiej. Lakiery te bardzo szybko łapią drobne zarysowania powstające przy bieżącej pielęgnacji i użytkowaniu pojazdu. Kluczowym jest aby możliwie szybko taki lakier zabezpieczyć i podnieść jego twardość.
Zabezpieczenie lakieru samochodowego
Co więcej – lakier auta jest strukturą, która nie chroni całkowicie blachy przed dostępem wody – jest on przepuszczalny. Za ochronę przed korozją odpowiada warstwa cynku lub innej substancji – np. dedykowanego podkładu.
Dlatego bardzo istotnym elementem pielęgnacji auta jest stosowanie preparatów ochronnych na lakier, które działają na kilka sposobów:
– zamykają pory w lakierze,
– odpychają wodę oraz brud,
– zwiększają twardość przez co lakier wolniej się rysuje,
– pogłębiają i uwydatniają kolor lakieru,
– zmniejszają przyczepność lakieru (pojazd wolniej się brudzi i szybciej domywa).
Niestety – nie istnieją preparaty, które w jednakowym i wysokim stopniu zapewniają nam każdy z tych efektów. Jedne lepiej odpychają wodę i brud, drugie uwydatnią kolor naszego auta, trzecie mogą mieć zdolność samo-regeneracji i ochrony przed zarysowaniami.
Jak więc chronić lakier auta i jakie substancje wybrać?
Zacząć zawsze musimy od przygotowania lakieru.
Lakier musi być idealnie czysty, odtłuszczony i osuszony – dopiero na tak przygotowany lakier możemy nakładać odpowiednie zabezpieczenie.
Do najpopularniejszych rozwiązań, należą:
Wosk Twardy – zawierający często wosk Carnauba.
Jego nakładanie jest pracochłonne, wymaga dużej staranności i wyczucia. Nieodpowiednia aplikacja wosku sprawi, że na lakierze pozostaną nieestetyczne smugi, których ciężko się pozbyć.
Efekty jakie na nas czekają są jednak tej pracy warte – otrzymujemy nie tylko piękny połysk i pogłębiony kolor, ale również zabezpieczenie lakieru, które skutecznie odpycha wodę i brud.
Późniejsze mycie auta stanie się natomiast przyjemnością i zajmie znacznie mniej czasu niż zwykle.
Wosk niestety ma te wadę, że efekt utrzymuje się dość krótko i łatwo możemy go usunąć – np. stosując nieodpowiednią pianę aktywną.
Przez niską trwałość wosk powinniśmy nakładać nawet 4 razy na rok, a w ekstremalnych przypadkach – nawet co miesiąc.
Co istotne – wosk, uwzględniając jego wszelkie właściwości – jest rozwiązaniem niedrogim, dostępnym już za kilkadziesiąt złotych, co czyni go najtańszą formą zabezpieczenia lakieru.
Na stacjach benzynowych i myjniach dostępne są również tzw. „woski na mokro” – w cenie nawet kilku złotych – jednak ich jakość i trwałość pozostawia wiele do życzenia, więc pomijamy je w naszym zestawieniu.
Powłoka ceramiczna – tzw. oblewanie szkłem.
Jeśli chcemy lakier zabezpieczyć na dłużej – specjalną powłoką ochronną – polecana są powłoki ceramiczne. Zalecane zwłaszcza do pojazdów zabytkowych, oldtimerów oraz aut nowych i ekskluzywnych. Jest to rozwiązanie, które potrafi kosztować od tysiąca do nawet kilku tysięcy złotych.
Najważniejsze atuty powłoki ceramicznej to podbicie głębi koloru, nadanie szklistości (działania związane z ceramiką – nazywa się „oblewaniem szkłem”) oraz stworzenie trwałej powłoki hydrofobowej. Doskonale chroni również lakier przed uszkodzeniami takimi jak mikro rysy gdyż zwiększa omawianą twardość ekologicznych lakierów z 3H do 9H czyli trzykrotnie.
Na powłoce ceramicznej wrażenia nie robi również mocna chemia, promieniowanie UV czy różnica temperatur. Warto podkreślić, że odpowiednio nałożona ceramika ma trwałość nawet do 5 lat!
Auta z powłoką ceramiczną łatwo się pielęgnuje, wolniej się brudzą – chociażby sól drogowa nie przylega do nich tak mocno – większość brudu można więc usunąć zwykłą myjką ciśnieniową.
Powłoka kwarcowa – tańsza alternatywa ceramiki.
Powłoka kwarcowa zabezpiecza lakier znacznie lepiej niż wosk, a efekt utrzymuje się nawet do roku.
Uzyskujemy większą głębie koloru, auto również czyści się łatwiej. Efekt zbliżony jak przy ceramice.
Czy zatem warto przepłacać?
Główna różnica to trwałość – ceramika utrzymuje się nawet 5 lat – powłoka kwarcowa – 1 rok.
Folia PPF – Powłoka, która sama się regeneruje!
Folia PPF to specjalna folia służąca do oklejania progów, całych masek, zderzaków i wszelkich miejsc narażonych na uszkodzenia i mikro rysy. Możemy okleić nią całe auto. Jest to również proces całkowicie odwracalny, który po zdjęciu nie pozostawia żadnych śladów.
Folie cechują właściwości samoregenerujące. Właściwości te sprawiają, że rysy, powstałe na folii np. po starciu z gałęziami, lub kamykami na drodze – pod wpływem ciepła – zanikają i stają się niewidoczne.
Folia posiada trwałość nawet 10 lat, jest odporna na promieniowanie UV i nie odbarwia się z czasem.
Jest to najpewniejsza metoda ochrony – zwłaszcza przed uszkodzeniami spowodowanymi przez piasek, żwir, drobne kamienie czy sól drogową. Folia jest jednak całkowicie bezbarwna – nie uwydatnia koloru auta. Jest również najdroższą propozycją w ofercie. Koszt oklejania dużego pojazdu to koszty nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na cenę składa się cena materiału, złożoność karoserii i elementów nadwozia, oraz czas jaki musimy poświęcić. Folie posiada wszystkie właścicości powłoki ceramicznej lecz dodatkowo chroni lakier przez uszkodzeniami mechanicznymi.
Co zatem wybrać?
Wszystko jest kwestią naszych potrzeb i zakładanego budżetu.
Jeśli szukamy tańszych rozwiązań, krótkotrwałych – bądź chcemy przygotować auto do sprzedaży – idealnym rozwiązaniem będzie wosk.
Kiedy chcemy uwydatnić piękno naszego lakieru, pogłębić kolor i uzyskać szklisty efekt, jednocześnie chroniąc nasze auto przed mikro rysami – zalecamy powłoki kwarcowe i ceramiczne.
Natomiast w przypadku chęci jak najlepszego zabezpieczenia lakieru – zalecane są folie PPF, które same się regenerują i mają najdłuższą trwałość.
Jeśli nadal nie jesteś pewien, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze – odwiedź nasz salon w Krakowie!
Umów się na wizytę!
Kontakt
ZAPRASZAMY
